Firma pożyczkowa ukarana przez UOKiK:Co Powinni Wiedzieć Klienci?

Spis Treści

  1. Firma pożyczkowa ukarana
  2. Szybsza Spłata = Zwrot Kosztów
  3. Rolowanie Pożyczek
  4. Prawa Konsumentów
  5. Limity Pozaodsetkowych Kosztów Kredytu
  6. Co zrobić jeśli nie otrzymałeś zwrotu prowizji od firmy pożyczkowej?

Firma pożyczkowa ukarana

Spółka LoanMe, udzielająca pożyczek na kwoty kilku tysięcy złotych, została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) grzywną ponad 550 tysięcy złotych. Decyzja ta wynika z nieprawidłowości w rozliczeniach wcześniejszych spłat pożyczek oraz stosowania mechanizmu refinansowania pożyczek, który powodował naliczanie wysokich kosztów pozaodsetkowych. Oto, co powinni wiedzieć Klienci.

Szybsza Spłata = Zwrot Kosztów

Zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim, jeśli spłaciłeś pożyczkę przed terminem, instytucje finansowe muszą zwrócić proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji. Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził tę interpretację we wrześniu 2019 r. Mimo to, LoanMe odmawiało zwrotu należnych środków konsumentom, którzy spłacili pożyczki przed tym wyrokiem, wprowadzając ich w błąd co do swoich obowiązków prawnych.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że po wyroku TSUE nie ma żadnych wątpliwości co do obowiązujących przepisów dla umów zawartych po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, czyli od 18 grudnia 2011 r.

Rolowanie Pożyczek

LoanMe stosowała również praktykę refinansowania pożyczek przy udziale innej spółki, często bez wyraźnego wniosku konsumenta. Klient posiadający aktywną pożyczkę w LoanMe otrzymywał kolejny kredyt od podmiotu współpracującego z LoanMe, a następnie ponownie od LoanMe. Każda z tych pożyczek była obciążana osobnymi, wysokimi kosztami pozaodsetkowymi, co prowadziło do nadmiernego zadłużenia konsumentów.

  • Gdyby refinansowanie odbywało się zgodnie z przepisami, konsument, który nie spłacił pożyczki w ciągu 120 dni i zaciągnął kolejną u tego samego podmiotu, byłby chroniony. Wszystkie opłaty muszą bowiem mieścić się w limicie kosztów pozaodsetkowych od pierwszego kredytu – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prawa Konsumentów

Każda osoba posiadająca kredyt konsumencki ma prawo spłacić go wcześniej, co obliguje kredytodawcę do proporcjonalnego obniżenia wszystkich kosztów kredytu (opłat, prowizji, kosztów ubezpieczenia) i zwrócenia ich konsumentowi.

Kwota do zwrotu powinna zostać obliczona metodą liniową: instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni obowiązywania umowy, a następnie mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania. UOKiK przygotował kalkulator kredytowy, który pomaga wyliczyć należny zwrot. Można go znaleźć na stronie Urzędu.

Limity Pozaodsetkowych Kosztów Kredytu

Dla umów zawartych przed 18 grudnia 2022 r. obowiązują limity pozaodsetkowych kosztów kredytu z ustawy o kredycie konsumenckim i zależą od długości okresu kredytowania. Maksymalnie mogą wynieść 25% pożyczonej kwoty plus 30% za każdy rok kredytowania, jednak nie więcej niż 100% kredytu.

Obecnie, po nowelizacji ustawy antylichwiarskiej, pozaodsetkowe koszty kredytu nie mogą być wyższe niż 45% całkowitej kwoty kredytu.

Co zrobić jeśli nie otrzymałeś zwrotu prowizji od firmy pożyczkowej?

Jeżeli kredytodawca odmówił ci zwrotu proporcjonalnej części kosztów po wcześniejszej spłacie kredytu, Możesz złożyć skargę do UOKiK. Urząd zajmuje się ochroną praw konsumentów i może pomóc w egzekwowaniu należnych zwrotów.

Potrzebujesz pomocy?

Jako Kancelaria Prawno- Finansowa zajmujemy się odzyskiwaniem Zwrotów, które są Ci należne.

Napisz do nas, a pomożemy Ci w pomyślnym rozwiązaniu Twojej sprawy.

kontakt@pro-banking.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *